Vajon hogyan viselkedünk akkor, ha Tanulóvezetőt látunk? – Vezetéstechnika, vezetési kultúra

Tulajdonképpen ezt elsősorban saját mentalitásunk – örökölt, és tanult viselkedésünk -, valamint az elsajátított vezetéstechnika határozza meg…
Nos, nehéz lenne kliséket felállítani arra vonatkozóan, hogy mit kell tennünk, ill. teszünk akkor, ha nálunk tapasztalatlanabb – vagy annak ítélt – autóvezetővel találkozunk az utakon. Ezt tényleg saját tapasztalataink – személyes és vezetési -, vérmérsékletünk és adott szituáció határozza meg az adott pillanatban.
Azaz: ha pl. sietünk, akkor a tanulóvezető “kényelmes” és talán “esetlennek” tűnő tempója idegesítő lehet. Ha éppen ráérünk, nyilvánvalóan toleránsabbak vagyunk, és “hajlandóak” vagyunk elnézni az esetleges botlásokat.
Általános magatartásforma tehát valóban nem adható meg, hiszen mindannyian különböző egyéniségek vagyunk. Tény azonban, hogy ez is a vezetéstechnika  és vezetési kultúra része.

Egyértelműen megfogalmazható azonban az az állítás: ha Tanulóvezetőt látunk az utakon, akkor érdemes elgondolkodni néhány valóságos tényen. Ezek véleményünk szerint a következők:

  • Valamikor mi is voltunk tanulóvezetők, és (talán) mi is követtünk el hibákat (pl. túl lassú haladás, helytelen indexelés, “lomhább” sávváltás, stb.)
  • A Tanulóvezető mögötti idegeskedés helyett esetleg nem lenne-e jobb előzékeny magatartással őt segíteni?
  • Nem tudhatjuk, hogy egy eseteges “rámenősebb” viselkedéssel mennyire rontjuk a leendő autóvezető esélyeit a jövőben (pl. félősebb lesz, azaz figyelmét megosztja egy olyan félelem, aminek nem kellene ott lennie).
  • Udvariassággal – valamint defenzív vezetéssel – növelhetjük leendő vezetőtársunk önbizalmát, valamint ezzel a  közúti utazási biztonságot és komfortot is. Emellett – véleményünk szerint – nekünk, gyakorlott vezetőknek is jó érzést ad egy “köszönöm”-re feltartott kéz…

Már régen szerettük volna megtudni, mások hogyan vélekednek erről a – szinte örök – kérdésről. A Délmagyar.hu még 2011. január 24.-én készített egy cikket a Nyugalomautósiskola Kecskemét (Csukás Pál oktató) bevonásával – amit ismételten tisztelettel köszönünk – ebben a témában, így szeretnénk azt most teljes terjedelmében itt megidézni.
Véleményünk szerint a ma is aktuális tartalom még mindig tartalmaz érdekességeket, főként a vezetéstechnika és vezetési kultúra iránt érdeklődőknek:

„A T betűs autót a visszapillantó tükörben látják szívesen

Kecskemét – Van, aki türelmes, mások idegesen villognak, akad, aki dudaszóval ad hangot nemtetszésének, és van, aki még a közlekedési szabályokat is áthágja, csak hogy a visszapillantó tükörben lássa a tanulóvezetőt. Kíváncsiak voltunk rá, vajon a kecskemétiek hogyan viselkednek, ha feltűnik az úton a T betű?

Ahhoz, hogy egy tanulóvezető kimerészkedjen az utakra, bizony fel kell kötnie a nadrágját. – Indulhatunk – adja ki az utasítást tanulójának Csukás Pál, a Nyugalom Autósiskola vezetője, miután Vincze Márton bekapcsolta a biztonsági övet, beállította az ülést és a tükröket. Sebességváltó, index, kézifék, körültekintés, és Marci már el is kezdte nyolcadik gyakorlati óráját.

A hátsó ülésről figyelve arra voltunk kíváncsiak, vajon az autósok, valamint az utunkba kerülő járókelők és biciklisek hogyan reagálnak egy T betűs autóra. Vajon milyen sofőrök ülnek volán mögött Kecskeméten? Előzékenyek, figyelmesek, vagy türelmetlenek, és ha kell, még a közlekedési szabályokat is áthágják, csak hogy maguk mögött hagyhassák a tanulóvezetőt?

Benzin helyett dudaszóval működnek az autók

Bárki, aki Kecskeméten jár, úgy érezheti, a hírös városban bizony nem is benzinnel, hanem dudaszóval működnek az autók. A sofőrök nemcsak akkor nyomják a kürtöt, ha valaki a biztonságukat veszélyezteti, hanem például akkor is, ha az előttük lévő valamiért bent ragad a piros lámpánál. De sokszor a sávváltást sem index-szel, hanem dudaszóval jelzik. A jelenség leginkább a körúton népszerű, ott bizony nem fukarkodnak az autósok a tülköléssel. Egy zöldfülűnek ilyen körülmények között bizony nincs könnyű dolga.

T betűs autó a forgalomban - KÉPGALÉRIA

A tizenhét éves Marci, aki szülinapi ajándékként kapta a tanfolyamot, oktatója utasítására a Csányi körútról a Rákóczi út felé veszi az irányt. Nem kellett messzire mennie, máris jön az első váratlan helyzet, ugyanis egy szirénázó tűzoltóautó száguld el az autók mellett. Marci nem esik pánikba, ügyesen félrehúzódik, majd megáll a piros lámpánál. – A nem megszokott helyzetektől általában az első időkben nagyon félnek a tanulók, kapaszkodnak a kormányba. Azonban ha még itt találkoznak ilyen szituációkkal, később nem okoz számukra problémát a váratlan helyzet, sokkal könnyebben oldják meg – mondja el tapasztalatait Csukás Pál.

Egy kedves villantás: Tessék, csak tessék!

A Rákóczi útról a körútra gurulunk, majd a Ceglédi út felé vesszük az irányt, onnan pedig ráfordulunk a Mátyás király körútra. Egyelőre minden autós türelmesen halad mögöttünk, senki nem akar megelőzni bennünket, biztonságos távolságból követik a tanulókocsit. Marci is jól veszi az akadályokat. Jöhet sebességkorlátozás, körforgalom, sávváltás, mindent szabályosan hajt végre. Majd a Műkertbe érkezünk, és mikor a Vadasparknál, a vasúti átjáróban szabad jelzést kapunk, meglepő dolog történik. Marcinak sávot kell váltania, és egy autós villantással jelzi, hogy beengedi. Tanulónk udvariasan megköszöni. A Rávágy téri rettegett kereszteződésben ismét egy előzékeny autóssal találjuk szemben magunkat, egy hölgy ugyanis kedvesen szabad utat enged Marcinak.

T betűs autó a forgalomban - KÉPGALÉRIA

– Sok a türelmetlen autós. Ha én vezetek, és esetleg fent marad a T betű, miközben megyek a másik tanulóért, akkor engem is megelőznek, még akkor is, ha ötvennel haladok. Ha lassabban megy a tanulóvezető, akkor sokan mutogatnak, dudálnak, villognak vagy akár fenyegetőznek is. A rutinos sofőrök azonban sokkal előzékenyebbek – mondja az oktató, miközben elhagyjuk a kereszteződést.

A diákok is merészebben lépnek a T betűs autó elé

Utunk során nem minden autós ilyen előzékeny. Vannak, akik sávváltáskor elénk vágnak, mintha ott sem lennénk, de olyan is akad, aki például a Czollner téri betonbuckákkal tarkított szakaszon is megelőz bennünket, nem kevéssel túllépve a megengedett sebességet. Néhányan úgy tűnik, a táblákat sem ismerik, vagy legalábbis úgy gondolják, rájuk biztosan nem vonatkozik a sebességkorlátozás.

– A reggeli csúcs ideje alatt, és délután 16-17 óra között a legnehezebb a tanulók dolga. Ilyenkor a legtürelmetlenebbek a sofőrök – tudjuk meg Csukás Páltól, miközben éppen egy biciklis teker át kerékpárján ülve a zebrán. – A gyalogos-átkelőhelyeken nagyon veszélyes a kerékpározás. A biciklisek ezt a helyzetet úgy kezelik, mintha nekik lenne elsőbbségük. A gyalogosok is nagyon bátrak, ha közeledik a T betűs autó. Főleg a diákok lépnek le előszeretettel a kocsi elé, mondván, úgyis van benne fék – teszi hozzá az oktató.

T betűs autó a forgalomban - KÉPGALÉRIA

Túl a tűzoltóautón, három vasúti átjárón, számtalan kereszteződésen, több körforgalmon, mellettünk elszáguldó vagy éppen elénk vágó autósokon és szabálytalanul átkerekező biciklisen, Marci állja a sarat. Bevallja, bár már hozzászokott az autó hátuljára tapadó sofőrökhöz, a kiszámíthatatlan gyalogosokhoz, nagyon jól esik neki, ha valaki türelmes vele.

– Úgy gondolom, én is türelmes sofőr leszek – mondja Marci búcsúzóul. Bízunk benne, így gondolja majd akkor is, amikor már rutinos autósként halad előtte csiga lassúsággal egy T betűs autó.” – http://www.delmagyar.hu/kecskemet/a_t_betus_autot_a_visszapillanto_tukorben_latjak_szivesen/2200025/

Megtisztelő figyelmét köszönjük!

Csukásné Kis Olga „ev”, a Nyugalom Autósiskola Kecskemét tulajdonosa.

Share →

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.